(
OBROLAN BUDAYA JAWA )
Assalamu’alaikum wr. wb.
Para sesepuh, ingkang satuhu kula bektani, para rawuh
undangan ingkang binagya mulya, para kadang mitra pitepangan ingkang kinurmatan
mugya kawilujengan saha karaharjan tetepa kajiwa kasarira dumateng panjenengan
sedaya.
Langkung rumiyin, sumangga panjenengan sedaya kula
dherekaken manengku puja-puji syukur unjuk dhumateng ngarsanipun Gusti Engkang
Maha Kuwaos ingkang sampun paring pinten-pinten kanikmatan dhumateng kita sami.
Kacihna ing hari kalenggahan punika kita taksih dipun keparengaken kempal
manunggal nir baya nir ing sambekala.
Shalawat dalah salam mugya tetep kaluberaken dumateng
junjungan kita Nabi Muhammad SAW panutan sedaya umat, ingkang sampun ambekta
ing margining kesaenan, saha ingkang satuhu kita ajeng-ajeng safaat
pitulunganipun mbenjang ing dinten akhir.
Kula ingkang jijener pinangka pranatacara, keparengan
langkung rumiyin badhe nepangaken nama kula Ririn lajeng pembicara ing adicara
menika wonten Kang mas Liil Aznul saking
Semarang ingkang pemateri paling top, lan wonten Mbakyu Laila Novita saking
Pekalongan menika nggih pemateri paling top.
Dalu menika ODAYA badhe ngrembak babagan budaya jawa ing
Jawa Tengahan, inggih menika “Budaya ing Semarang” kalian “Batik Pekalongan”.
Langsung mawon kula pitaken budaya Semarang sami Kangmas Liil.
Ririn : Budaya ing Semarang, ing era modern
menika tasih wonten napa mboten sisa-sisa budaya traditional?
Liil : ing era modern menika nggih tasih
wonten budayaan ing Semarang, saking ewon-ewonipun penduduk ing Semarang wonten
katah kebudayaan lan nduweni cirikhas piambak-piambak. Sedaya niku berkembang
saking Jawi, Tionghua, lan Arab. Merujuk ing wungon sejarah lan name-nami
panggen ing Semarang, mila kebudayaan ingkang ing kala lajeng berkembang kados
Islam, Tionghua, Eropa lan Jawi. Kaping sekawan kebudayaan kasebat berbaur
ingkang berpengaruh wigati ing perkembangan Semarang tempo dulu. Tirah
kebudayaan kesebat taksih ngadeg kaliyan kokoh diterpa budaya modern ingkang
wonten di sekitar peken Johar ( Kali Mberok ).
Ririn : Budaya traditional ingkang tasih eksis
ing Semarang punika
menapa mawon nggih?
Liil : Kabudayaan ingkang tasih eksis punika
nggih enten Sadranan kaliyan Dugderan utawi sak-werni arak-arakan. Nggih ing
era modern enten, nanging punika namine karnaval Night Semarang.
Ririn : Nah, kula kepingin tanglet ngenani
Dugderan punika budaya ingkang kados pundi?
Liil : Dugderan punika acara kangge
pehelatan warga kota Semarang lebet saperlu menyambut dathengipun wulan suci
ramadhan.
Ririn : menapa ingkang ndamel Dugderan tasih
eksis ing Semarang, napa enten samukawis hal ingkang khas utawi napa?
Liil : Ingkang ndamel Dugderan tasih eksis
punika, amargi Dugderan punika campuran budaya ingkang enten ing Semarang.
Perpaduan budaya niki sangug dipersani ing “Warak Endog”, yaiku setunggal
boneka kewan buta mitologis ingkang dipungambaraken dados symbol utawi wakilan
akulturasi budaya saking keragaman etnis ingkang enten ing Semarang.
Kunjukan-kunjukan badanipun badan saking sirah naga (cina), badan buraq (Arab),
lan suku menda (Jawi). Tembung warak piyambak asalipun saking basa Arab “
Warak’I” ingkang nduwe artos suci. Lan Endog (tigan) disimbolkan dados pikantuk
pahala ingkang dipundeningaken uwong saksampune saderengipun ngradini proses suci.
Sacara harfiah, warak ngendog saguh dipunartosaken dados sinten kamawon ingkang
njagi kesucian ing wulan Rhamadhan, mbenjing ing akhir wulan badhe nyagedaken
pahala ing dinten lebaran.
Ririn : Waukan criyosipun dugderan punika
sak-werni arak-arakan ndamel menyambut wulan ramadhan, arak-arakan kasebat
dipunndhereki dening sinten kamawon mas? Napa pejabat-pejabat gedhe Semarang
ugi ndhereki acara kasebat?
Liil : Arak-arakan kasebat dipundhereki
dening sedaya warga kota Semarang, awiti saking anak-anak ngantos tiyang sepuh.
Biyasanipun sadereng acara dipunawiti, punika diawali sambutan saking Bapak
Walikota Semarang. Dados, para pejabat-pejabat gedhe ing Semarang punika ugi
ndhereki arak-arakan.
Ririn : Pamanah panjenengan babagan budaya
dugderan punika kados pripun?
Liil : Miturut kula, dugderan punika salah
satunggal kebudayaan ingkang taksih majeng saking jaman riyen sakmriki ingkang
taksih dipundhereki dening sedaya masyarakat Semarang. Dados punika sae konjuk
dipunlajengaken ngantos masa ingkang datheng.
IKLAN
Yah, wangsul malih sarengan kula,
tasih ing ODAYA ( Obrolan Budaya Jawa ) waukan sampun mbahas tentang kabudayaan
ingkang enteng ing Semarang. Sakmenika kula pitaken sami narasumber kaping
kalih, yaiku mbakyu Laila Novita babagan “batik Pekalongan”.
Ririn : Ingkang dados ciri khas batik Pekalongan
punika menapa kemawon mbak?
Laila : Ciri khas batik Pekalongan inggih punika
kados badik pesisir ingkang paling sugih badhe werni. Batik pesisir biyasanipun
bersifat naturalis. Menawi dipunbanding kaliyan batik pesisir bentenipun batik
Pekalongan niki dipengaruhi sanget pandatheng keturunan Cina uga Belanda. Motif
batik Pekalongan bebas sanget, uga nggeret, senaosa motifnya kadang kala sami
kaliyan batik Solo utawi Jogja.
Ririn : Motif Batik ingkang wonten ing
Pekalongan menapa mawon?
Vizza : Motif batik pekalongan niku katah, motif
jlamprang, mega mendung lan sak lintune tasih wonten katah.
Ririn : Pemasaran batik Pekalongan ngantos pundi
kamawon?
Vizza : Batik Pekalongan sampun kathah dipasarken
ngatos datheng luar jawa, dipunantawisipun Sumatra Barat, Sumatra Selatan,
Jambi, Minahasa, ngantos Makasar. Biyasanipun panggramen batik ing daerang niki
pesen motif ingkang sami kaliyan selera lan adat daerah masing-masing.
Ririn : Biyasanipun ta panyregep batik punika
saking kalangan ibu-ibu, terus napa remaja ing daerah Pekalongan enten ingkang
ndherekmawi ndamel batik?
Vizza : nggih enten sih remaja ing Pekalongan.
Nanging punika kekathahen remaja ingkang pedhot sekolah, terus nyambut gawe ndamel
batik.
Ririn : Punapa kok ingkang kersa sinau ndamel
batik punika ingkang pedhot sekolah. Punapa ingkang mboten pedhot sekolah
mboten minat konjuk sinau ndamel batik. Kados pundi saran panjenengan,
kajengipun anak-anak remaja kersa sinau ndamel batik?
Vizza : ingkang boten saget sekolah puniko
kekathahen tyang ingkang kirang mampu dadosipun piambake sinau batik konjuk
nyambut damel, menawi ingkang saged sekolah punika langkung ngutamikaken pemucalan.
Nah menawi konjuk motifasi pyambake sedaya konjuk sinau ndamel batik punika
biasanipun ing saben-saben sekolah kawit SD ngantos SMA biasanipun enten
panyinaon konjuk ndamel batik, dados sekedik kathah piyambake sangguh sinau
ndamel batik.
Inggih ngoten wau obrolan
ing dalu punika, mugi-mugi saged nambahi wawasan kita ngenani budaya ingkang
taksih wonten ing jawa tengahan, sakderengipun acara ing dalu punika kita
tutup, kula ing mriki sak dangunipun ndereaken acara ing dalu punika kathah
keklintuanipun kula nyuwun agunging samudra pangaksami. Monggo acara ing dalu
punika kita tutup kanthi sareng-sareng maos tahmid.
Wassalamualaikum Wr Wb.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar