Jeneng asline Sunan kalijogo yoiku Raden Sahid.
Putra Adipati Tuban sing jenenge Temenggung Wilatikta. Raden Sahid kalebu
keturunane Ronggolawe sing agamane Hindu, uga kanthi asma Raden Sahur.Nalika
Raden Sahid cilik, Raden Sahid wis di kenalake karo agama Islam karo guru
kadipaten Tuban. Nanging senajan deweke weruh kahanan sekitare sing beda adoh
karo uripe wong cilik sing pada ngelih. Raden Sahid banjur atine mberontak.
Wektu Raden Sahid isih bocah atine ora lila, weruh
para pejabat kadipaten sing sewena–wena marang rakyat cilik. Durung meneh upeti
sing di pungut kadipaten luwih saka bates kewajaran nambahi bebane rakyat sing
wektu kuwi wis kabotan anggone urip.Nalika musim ketiga dawa nambahi nelangsane
rakyat. Panen sing pada gagal amerga ora ono banyu. nanging pejabat kadipaten
pada ora peduli sing di pedulike amung piye anggone meres pajak saka rakyat
cilik.
Raden Sahid putra bangsawan kuwi, dheweke luwih
seneng urip sing bebas, kang nentang karo adat istiadat kebangsawanan. Deweke
luwih seneng kumpul nyawiji kalian rakyat jelata. Amarga saka uripe kuwi deweke
reti sakjeroning masyarakat Tuban.Niat kanggo ngurangi kasengsaraane rakyat wis
dikandhakake kalian bapane. Nanging bapane ora bisa apa–apa. Deweke maklum
amarga bapake sing njabat dadi Adipati bawahane Majapahit. Nanging niyate Raden
Sahid ora bisa dilerem. Nalika bengi deweke seneng ngurung awake ning kamar
saperlu ngaji Al-quran.
Nalika sing jaga gudang kadipaten turu, Raden Sahid
njupuk bahan pangan ning gudang sing arep di setor marang Kerajaan Majapahit.
Bahan makanan mau di bagekake marang rakyat jelata sing butuh banget kanggo
nyambung urip. Sing di lakukake Raden Sahid ora ana sing ngerti uga kanggo sapa
kang nampa pitulungane iku mau.Banjur rakyat sing rak reti apa–apa iku mau
bingung campur seneng entuk rizki sing rak kedugo–dugo.Ora trimo rakyat sing
kaget nrimo rizki sing kaya–kayane tiba saka langit nanging sing jaga gudang ya
krasa kaget naliko barang lan bahan makanan sing bakale arep diwenehake marang
Kerajaan Majapahit tiap bengine sansaya kurang.
Sing jaga padha penasaran sapa sing wani maling
barang sing kangarep dadi upeti kanggo Kerajaan Majapahit iku mau. Nalika bengi
para penjaga pada ethok–ethok turu,ngenteni malinge teka. Jebule bener ana
maling sing ngendap-ngendip marang lawang gudang nanging di tok dhisik karo
penjaga nunggu sampe maling iku mau jupuk barang sing arep di maling. Naliko di
deloke para penjaga gudang mau padha ora percaya menawa sing maling yaiku
junjungane dhewe ingkang putra Adipati Wilatikta Raden Sahid. Banjur Raden
Sahid di gawa menyang Adipati Wilatikta. Banjur kang bapa iku nesu ora percaya
putra kesayangane iku mau wani dadi maling ana ing omahe dhewe. Banjur Raden
Sahid diukum kalian ukuman cambuk nang tangan 200 sabetan. Ukuman sing linyane
yaiku di kurung sakjrone kamar. Lan pesene bapane aja pisan–pisan meneh maling.
Sakwise nglakoni ukuman sing di wenehi saka bapane,
banjur Raden Sahid mutusake metu saka lingkungan istana. Lungo terus jarang
mulih nganti biyung lan adhike kuwatir menawa ana kedaden kang ora apik
kalakoni dening Raden Sahid.Saiki Raden sahid ora trima maling nanging dadi
begal sing maling wong sugih sing enthuk rizki saka barang sing ora halal.
Anggone ngrampok Raden Sahid nganggo topeng lan busana sarwa ireng.Nanging suwe
suwe anggone nganggo busana khase dheweke iku ana isng niru. yaiku gerombolan
perampok kang tanpa mikir sapa kang bakal dibegal. Gerombolan iki ora sungkan
anggone mateni sapa sing arep di rampok.Sak wijining bengi, naliko Raden Sahid
lagi mudhun saka musholla ba’dha isya, ana sak siwijining omah sing
bengak–bengok ana rampok. Banjur Raden Sahid cepet–cepet tumuju omah sing
dirampok iku mau. Nanging nalika Raden Sahid teka ing papan si perampok iku mau
lagi ngrudhapeksa bocah wadon sing ana nang papan iku. Naliko arep di cekel
kalian Raden Sahid rampok iku mau padha mlayu nanging bocah wadon sing di
perkosa mau nyikep siset Raden Sahid nganti penduduk desa teka.
Amargo Raden Sahid isih gawa topeng rampoke bajur
para penduduk desa padha nganggep menawa sing ngrudhapeksa iku ya Raden Sahid.
Nalika topeng di buka para warga padha ora percaya
sapa kang dadi perampok, yaiku iku putra junjungane dhewe. Nalika Raden Sahid
di gawa marang adepane kanjeng Adipati, Adipati Wilatikta duka gede. Sang
Adipati murka amarga Raden Sahid sing wis di karepake ora bakal maling meneh
tanpa bias ngowahi tumindhake. Raden Sahid diusir saka kadipaten karo Bapane,
“lunga saka kadipaten Tuban iki rak sah mulih! sakdurunge kowe bisa nggetarake
dinding kadipaten iki nganggo bacaan Al Qur’an sing saben wayah bengi mbok woco
iku!”Adipati Wilatikta iku sing asline ora percaya karo apa sing dilakukake
putra kesayangane iku. Apa sing dikarepake Adipati, Raden Sahid sing menggko
dadi penggatine dadi Adipati nang Tuban sirna.Naming siji wong sing ora percaya
Raden Sahid nglakukake perbuatane iku mau yaiku adhike Dewi Rasa Wulan. Amargo
rasa kasihhe marang kakangne iku Dewi Rasa Wulan lungo nggoleki kakange Raden
Sahid ananging ora ketemu.
Sakwise di usir saka kadipaten Tuban banjur Raden
Sahid lunga menyang alas Jatiwangi. Pirang–pirang tahun Raden Sahid ngrampok
wong sing sugih sing lewat nang alas iku nganti di juluki Brandal Lokajaya.
Sawijining dina naliko ana wong tuo sing gawa teken
lewat dhewe nglewati alas Jatiwangi. Nalika di sawang–sawang tongkate iku mau
kok ngetoakae sinar kempling koyo–koyo gagange iku digawe saka emas. Banjur ora
nunggu suwe tongkat sing di gawa wong tuwo mau di rebut pekso nganti wong tuwo
mau tiba grubakan nang lemah.Kanthi susah wong tuwo mau tangi, matne ngetoake
eluh nanging ora ngetokake suara naliko wong nangis. Nanging Raden Sahid lagi
sibuk ndelengi tongkat sing direbut iku mau.
Sansaya suwe di sawang tongkat iku mau jebule dudu
emas sing di karepake Raden Sahid iku mau. Raden Sahid kaget nalik weruh wong
tuwo sakwise direbut tongkate kok nembe nangis “aja nangis meneh iki tongkatmu
tak balikna”. “dudu tongkat iki sing tak tangisi” omongane wong tuwo mau nunjuake
suket sing ana nang tlapakane. “delokno! Aku wis nglakoni dosa, gawe sia–siane
barang. Suket iki mau kecabut nalika aku tiba”
“Namung pirang lebar suket, ndadekake kowe krasane
salah banget?” pitakone Raden Sahid.
“Ya, aku wis dosagedhe mergane aku nyabut suket iki
mau tanpa ana gunane. Naliko aku ncabut suket iki tak dadikno makanan ternak
iku rak apa. Nanging barang sing di siak–siakna iku sing marahi dosa.”
Ati Raden Sahid krasanalika krungu ukara iku mau.
“Cah bagus apa sing mbok karepake nang alas iki?”
“Kula golek bandha”
“Kanggo apa?”
“Tak keake marang wong fakir lan miskin”
“Hmm…. Atimu sebenere mulya, nanging caramu sing
kliru”
“He wong tuwa apa karepmu?”
“Oleh aku takon karo kowe? Nak kowe ngumbah pakaian
nganggo banyu uyuh apa klambimu iku mau bakale resik? Allah iku Dzat Suci,
amung nrima amalan saka barang – barang sing apik lan halal”. Kandhane wong
tuwa mau.
Raden Sahid sansaya gemeter krungu wong tuwa mau
“Akeh dalan sing di lakokake nalika kowe pengen
nulung wong fakir lan miskin mau. Kowe ora bisa ngrubah nasibe wong iku mau
namung aweh pangan lan dhuwit saka ngrampok iku mau. Kuwe peringatke
pengausa–penguasa sing lalim ben ngrubah carane mimpin rakyate kanthi aja
sewenang–wenang. Kowe ya bisa aweh pangarep kanggo ngowahi uripe kang sengsara
kanthi luwih sregep anggone kerja.”
Raden Sahid sansaya gemeter krungu sing diucapake
wong tuwa mau.
“Nek awakamu arep golek rizki sing halal nanging ora
ngrugiake wong jupuka sing ana nang wit iku mau, kanthi nunjuk nang wit aren
iku mau.
Sakwise ngomong iku mau wit aren iku berubah dadi
emas. Di penek wit aren iku mau dipetiki uwohe. Nalika dhewe methik emas ana
wit aren iku mau banjur wohe wit aren iku mau banjur rontok ngebruki Raden
Sahid nganti semaput. Nalika sadar Raden Sahid nggoleki wong tuwa mau. Nanging
wong tuwa mau wis adoh amung katon bayangane. Mlayu kebatan Raden Sahid ngoyak
wong tuwa mau niba nangi. Akhire sak pinggire kali Raden Sahid kasil nyusul
wong tuwa mau.
“Nyuwun pangapunten ……….. nyuwun njenengan purun
ngangkat kula dados murid” njaluk Raden Sahid menyang wong tuwa mau.
“Kowe arep sianu bab apa karo aku?”
“Menapa mawon, sing penting panjenengan purun
ngangkat kula dadi murid.”
“Abot …. Sarate apa abot, apa kowe siap?”
“Kula siap!”
Wong tuwa iku mau banjur nacepake tongkat sing di
gawa mau lan Raden Sahid di kongkon nunggu tongkat iku mau nang pinggir kali
nganti dheweke balik nemoni Raden Sahid meneh. “Aja pisan–pisan lunga saka
papanmu nunggu tekenku iki”
Banjur wong tuwa mau nyebrangi kali kanti ngmbang
ora kena banyu babar pisan. Sakwise wong tuwa mau ilang saka pandangane Raden
Sahid banjur Raden Sahid sila nunggu tongkat sing tancepake mau kanthi eling
saksijining surat sak jeroning Al Qur’an babagan Ashabul Kahfi kanthi ndonga
Raden Sahid di dadikna kaya Ashabul kahfi sing turu ratusan taun.
Dongane Raden Sahid kasembadan dening Allah SWT,
Raden Sahid turu kurang luwihe 3 tahun. Nganti awake di rubungi suket lan
lumut.
Sak wise telung tahun wong tuwa mau banjur teka
nemoni Raden Sahid. Nanging Raden Sahid ora isa di tangikna amarga wis ngakon
dekne turu. Banjur di adzani karo wong tuwa mau kanthi Raden Sahid mbukak
matane sakwise telung taun nungguni teken si temancep nang pinggir kali.
Awake Raden Sahid di resiki diwenehi busana anyar
lan di gawa menyang tiban, napa kok Tuban amarga wong tuwa mau yoiku Kanjeng
Sunan Bonang. Sakwise dina iku Raden Sahid di kenal kalian sebuta Sunan Kali
Jogo sing diartikna wong sing pernah jogo kali taunan.Nanging ana sing
ngartikna Kali Jogo artine wong sing jogo aliran akidah nang mangsa iku. Artine
ora ana akidah sing mbebayani umat.Raden Sahid utowo Sunan kalijogo di
perintahake kalian Sunan Bonang kanggo nyebarake Islam nang tanah jawi kalian
njogo akidahe ben tetep murni yoiku akidah islam.
Demikian itu tadi cerita raykat sunan kali jaga
dalam bahasa jawa. Mudah mudahan jelas dan tidak salah salah dalam
penulisannya. Cerita ini sangat terkenal, tapi entah apa anak muda saat ini
mengenalnya tau tidak. Sunan kali jaga adalah tetuanya para wali yang terkenal
dengan wali sanga, atau sembilan wali yang berdakwah agama Islam di tanah jawa.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar